tisdag 15 december 2009

Hemma

"Men mamma, vi har ju pulkorna kvar hemma!" påminde sonen mig i morse när vi konstaterat att det var ännu mer snö på marken. "Var ska vi förresten åka pulka här?" undrade han vidare.

"Vadå, är inte hemma här nu?" frågade jag dumt. "Nej, pulkorna är ju kvar", svarade han enkelt.

När blir ett hem till hemma egentligen?

Är det när man har flyttat sin säng och sina kläder? Eller måste soffan och tv:n med också? Och kökssakerna? Badrumssakerna? Leksakerna? Källarkartongerna? Pulkorna? Gräsklipparen?

Jo, men på ett vis tror jag att sonen har rätt. Allt ska ha flyttats till det nya hemmet. Jag tror man behöver känna att det är avslutat med det gamla huset först, så antagligen dröjer det tills vi har lämnat över det helt och hållet till de nya ägarna, innan vi känner att detta är hemma på riktigt.

Frågan är dock om det räcker med det för att det ska bli hemma? Vad är det mer som gör ett hem till ett hem?

Det kan inte vara att alla vet var allting finns i huset, för det brukar aldrig hända. Det kan inte heller vara att man har fått upp allting på sina platser och känner sig nöjd och färdig med inredningen, för det händer aldrig heller.

Men jag vet att det inte är hemma ännu när jag hela tiden sträcker ut handen på fel sida av väggen när jag ska tända en lampa.

Jag vet att det inte är hemma ännu när jag kryper omkring och letar efter kontaktuttagen.

Jag vet att det inte är hemma ännu när jag håller på att halka i trappen, som mina fötter inte känner riktigt ännu.

Jag tror kroppen känner när jag är hemma. Den kommer att berätta för mig när det är så.

Förresten fanns det inget bra ställe att åka pulka på där vi bodde förut heller, men vi ska nog hämta pulkorna nu så att vi kan undersöka saken här! Kanske får det i all fall sonen att känna sig hemma!

Hemmakärkram!

3 kommentarer:

  1. Hemma är där du har ditt hjärta, läste jag ¨någonstans. Fast just nu känns inte riktigt alla rum hemma hos oss som hemma; matrummet t ex är väldigt ohemma. Maken har transformerat det till lagerlokal för möbler och lampor från gamla kontoret. Var skall hela släkten få plats i jul????

    Saaaaaaaaaaaknar dig!Kram

    SvaraRadera
  2. Finns en skitbra backe som Björnligan ofta använde. Gustav vet nog var den är.. Ligger utmed Tanneforsvägen på höger sida om man går mot Drottningsgatan..
    MVH
    Mathias

    SvaraRadera
  3. Jo, men visst är hemma där man har sin familj och sitt hjärta! jag tycker bara att det är rätt jobbigt att leva bland ouppackade kartonger... har dålig smärttröskel för sådant...

    Ja, visst ja! Den backen finns ju. Barnen visste det förstås...

    KRAM!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...