söndag 31 januari 2010

Teknisk revolution?

Så nu har vi gjort det. Fullt ut. Ja, inte riktigt fullt ut kanske, vi har ju precis börjat...

Vad har vi gjort? Jo, vi har börjat införskaffa modern teknik till hemmet. En teknisk revoltion har skett här hemma.

Det känns som att man börjat ett Nytt Liv. Eller, nja kanske inte...

Det känns ändå mycket ovant, det kommer att dröja länge innan jag vänjer mig vid mitt Nya Moderna Jag. Jag tror det kan vara som för en person som varit mycket tjock och bantat, men som fortfarande känner sig tjock i sinnet, hjärnan hänger inte med.

Följaktligen känner jag mig fortfarande som en person som endast äger en gammal tjocktv, endast har jobbdatorer hemma som det inte går att spela spel på (bara Barnuniversitetets "Josefin lär sig engelska" och liknande), endast har ett mobilt bredband samt inte vet vad Playstation eller X-Box är för något.

Hur går det nu med alla mina gamla konservativa, envisa åsikter om att det är onödigt och barnsligt med en massa tekniska prylar, sådant som ger vuxna män en anledning att slänga ut pengar och sitta och leka? Och att barnen inte ska ha tillgång till för mycket teknik som håller dem borta från böcker och läsning? Har jag övergivit min åsikt att vi ska UMGÅS med våra barn och göra saker tillsammans?

Hm... tydligen har jag TOTALT gjort det. Det är så SKÖNT med teknik som fungerar. Det är lyxigt och praktiskt. Och vadå? Man kan ju ha REGLER för användandet, eller hur?

Vad gäller tv-spelandet, så räckte det tyvärr som övertalning med det gamla klassiska "alla andra har, utom jag...". Sådant har jag alltför svårt att stå emot, sorgligt men sant.

Så, dagen har gått i degenereringens tecken, framför Star Wars lego-tv-spelet tillsammans med sonen och en av hans kompisar. Läsläxan ligger i köket och väntar. Ok, dags att ta tag i den nu... snart...

TeknikKram!

5 kommentarer:

  1. Äntligen har ni förstått fördelen med teknik. Vill ni ha hjälp så är det bara att säga till... Brorsan

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Det är skönt att ha tillgång till din expertis!

    Stor Kram!

    SvaraRadera
  3. Vet du, jag har tillfälligt tagit bort både Playstation och tv i barnens rum. Playstation för att sonen misskött sig på diverse olika sätt, tv:n av samma skäl plus att det blev alltför mkt att ungarna satt själva och glodde på "sin" tv. Så nu har vi det så här ett tag, sedan blir det spelande och tittande med fler restriktioner. Det kan va ok om de ser lite tv själva på sitt rum, t ex på helgmornar eller så...

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jo, jag är övertygad om att det kommer att bli sådana perioder här med, när det blir för mycket och man måste skärpa till det! De har inte tv i sina rum, men i källaren.

    Helgmornar är perfekt att släppa lite på reglerna... ;-)

    När skulle du komma till mig nu igen? Längtar ihjäl mig!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. kan du vecka 10???

    Har samma känsla som du!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...