onsdag 4 november 2009

Manlig domän

Trots att man är en jämställd, modern, utbildad kvinna (!?) så råkar man ständigt ut för sådana där tillfällen då man känner sig som en liten förtryckt kvinna som står och gömmer sig bakom en man...

Nehej, det händer kanske inte dig?! Men mig händer det då och då, så är det.

Vad är det för tillfällen jag tänker på då? Ja, ett exempel är när jag ska prata med hantverkare.

Förra veckan hade jag bestämt möte med en hantverkarfirma som ev ska hjälpa oss med att tapetsera, måla och lägga golv i vårt nya hus. Jag kände mig väldigt duktig som hade fixat och ordnat med det hela och jag var förberedd med en detaljerad lista på vad vi ville ha gjort.

Det som händer är att hantverkarmannen och den manliga ägaren av huset, som också är där för att släppa in oss, börjar föra en dialog över huvudet på mig. Det andra som händer är att hantverkarmannen börjar ta över min beställning; ändrar, ifrågasätter och kommer med nya förslag. Det är kanske inte konstigt att han kommer med förslag, det är själva sättet han gör det på som inte känns bra. Med växande obehag inser jag att han tror att det är han som bestämmer, både över min beställning och hur det ska genomföras och när. Det mest obehagliga är att jag inser att jag inte vet hur jag ska återfå initiativet, jag sitter fast i ett rollmönster som jag inte för tillfället vet hur jag ska ta mig ur. Jag ler, nickar, bekräftar honom och blir vag med vad jag vill.

Det värsta är att jag, när jag kommer hem till min man, inser att jag känner någon slags lojalitet till hantverkarmannen, jag har verkligen fått för mig att det är han som bestämmer och att jag nu måste försöka få det att bli som han vill. Jag har ångest när jag hör hur jag försöker få in min man i dessa nya tankegångar, fast jag känner att det inte stämmer; det var inte så här jag hade tänkt egentligen.

Tyvärr blev lösningen på det hela att jag lät min egen man kliva fram och sköta kommunikationen i stället. Nederlag. Igen.

Vid nästa möte igår hade jag och min man ånyo pratat ihop oss om hur vi ville ha det och nu höll jag mig i bakgrunden och lät männen prata. I början försökte hantverkarmannen vända sig till mig, han hänvisade till vårt förra samtal etc, men jag vek skickligt undan med blicken och ställde mig lite bakom. Till slut gav han upp och jag såg hur en manlig maktkamp satte igång i stället. Den är råare, utan samma insmickrande manipulativa sätt. "Det är det här som gäller, tar ni det? Annars tar vi någon annan". Fortfarande samma muskeluppvisning från hantverkarmannen; "vi är så upptagna och viktiga etc, vi har bra rabatter som vi delar med viktiga kunder etc", men nu mer uppgivet inför det ovedersägliga (kunden ger ordern och utföraren tar uppdraget- eller inte).

Varför blir det så här för mig i dessa situationer (det händer även alltid på bilverkstäder, bilaffärer och i byggaffärer eller teknikaffärer, men faktiskt också på banken...)?

Ja, det är väl så enkelt att jag får dåligt självförtroende när jag vet att jag är okunnig på ett område. Jag är livrädd för att verkligen visa min enorma okunskap och därför vill jag helst träda tillbaka. Det är lite fegt, jag vet... Kanske försöker jag skylla på könsmönster, när det egentligen bara handlar om att jag varit för ovillig att ta reda på mer fakta, så som min man gjort.

Men nog är det ändå så att dessa typiskt manliga domäner (de är ju de fortfarande, det är ett faktum), verkligen kräver mycket mer av en kvinna för att vinna respekt inom, inget ges direkt gratis, som i viss mån för mannen.

TillbakadragenKRAM!

5 kommentarer:

  1. häftigt att du försökte iallafall! jag styr och ställer med sommarstugebygget plus avloppet hemma. har inte råkat på samma grej, men det kommer väl!

    SvaraRadera
  2. Självklart måste det vara jobbigt samtidigt som John säkerligen skulle vara chanslös i en förhandling om tyg till nya gardiner?? Ibland behöver inte rollfördeliningen ha ett endaste dugg att göra med könet utan kanske mer intresse och kunskap i området.
    Kram
    Mathias

    SvaraRadera
  3. Therese, du är ju kunnig och duktig på sådant här, så jag förstår om ingen sätter sig på dig i dessa lägen!

    Jo, det handlar nog om kunskap på området mest, helt klart!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Hej Byggartjejen=)
    Fast det kan också vara lite skönt att mannen faktiskt tar en del saker till sitt bord, vi kvinnor gör ju det mesta andra.. eller? Men vi har gjort så att den som börjar med en kontakt med en hantverkare el ett område här hemma, ansvarar för den kontakten. Då växer man liksom in i rollen.

    Renoveringskram=)

    SvaraRadera
  5. Det är nog en bra idé att göra så
    Mia :-)Lite så har det faktiskt råkat bli på sistone om jag ska vara ärlig, så jag har inte fått allt på mitt bord som tur är!

    Kramis!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...