måndag 2 mars 2009

Må-bra-saker

Helgen var händelserik, mycket, men mest på det inre planet.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om att jag förstår att jag befinner mig i kris, vilket jag gjort i mer än ett par månader nu. När man som jag är mitt i, så är det svårt att hitta distansen och överblicken, det är det som är problemet. Jag tror att jag förstår mig själv och mina reaktioner, men upptäcker hela tiden att jag överraskas och blir avklädd.

Så därför går det upp och ner hela tiden. Det är som att vara magsjuk och tro att: "nu är faran över, nu är det stabilt", men plötsligt börjar man kräkas igen.

Så, jag har gjort en djupdykning, och förhoppningsvis är jag på väg ett par trappor upp nu, för kris ger utveckling, och det bara måste jag tro på. Det är bara att bryta ihop och komma igen, som någon klok sagt. För mig finns faktiskt inte något alternativ, för vad skulle det vara? Bryta ihop och ge upp? Det finns inte.

Men jag är lite skör just nu. Det är bara att inse. Tål inte stress, motgångar, press och elakheter.

Hur ska jag tåla allt bättre då? Vilka må-bra-saker måste jag få mig till livs?

1. Kärlek. -Löser inte allt, men hjälper mycket...
2. Sömn. -Har inte kunnat sova så bra ett tag, men nu ska det bli bättre.
3. Fysisk aktivitet. -Gav mig ut på en rejäl löprunda i lördags, halkade omkring, men var såå sköönt. Bara måste trotsa väderleken framöver.
4. Vara ute i naturen. -Åkte ut till sommarstugan och vi gick över sjön på isen, gjorde upp en brasa och grillade korv. Gissade djurspår, njöt i solen. Barnen var lyriska och jag med, det är så underbart att vara ute.
5. Vara mer off line... -Då menar jag bli mindre uppdaterad på ALLT, prata mindre i telefon, vara mindre nätuppkopplad, inloggad, informerad... ja, jag klarar inte att sortera i allt just nu, tar till mig allt och så blir det för mycket.

Egentligen skulle jag kunna lägga till många fler punkter på en sådan här lista, så klart, men jag ska foka på dessa nu. Fast, en livscoach att prata av mig lite med också, samt en hushållsassistent och chaufför som skjutsar till aktiviteter, skulle jag inte tacka nej till direkt...

(medicin till min onda hals tack oxå!)

Förtröstansfull kram

3 kommentarer:

  1. Låter som bra saker för dig att tänka på. Hoppas du mår bättre? /Bror

    SvaraRadera
  2. Jo, det gör jag. Hur mås det själv i magen?

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Fysisk aktivitet är så otroligt välgörande för alla typer av problem. Har själv börjat träna i vårt gym lite smått samt powerwalkar flera gånger i veckan.Naturen o friska luften är ena riktiga dunderkurer, man skall ej underskatta dem!

    Kramar i tusentals

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...