fredag 26 mars 2010

Vuxendisco???


Det började som ett förslag från en mamma, på mina barns skola, i det skolråd som jag sitter med i: "Vore det inte en bra idé att försöka få föräldrarna på skolan att lära känna varandra bättre? Vi kan anordna ett skoldisco!"

Hm, hmmm.... herregud, tänkte jag, menar hon ALLVAR? Ja, ni kan tänka er själva vad det är för bilder som börjar flimra förbi i ens huvud när man tänker på:

Nummer 1: DISCO i vuxen ålder. Hallå, är det inte det som är det fina med att bli äldre, så att man slipper uppleva den tortyren igen? Själv kommer minnen av att man var fånigt klädd, liten och löjlig (mager och utan bröst) och att man fasade för att inte bli uppbjuden under tryckarna och att man fasade för att man dansade fel och löjligt till tempolåtarna.

Nummer 2: FESTA ihop med de andra föräldrarna på skolan. Hmmmm... tänk om, tänk om... ja, ni vet, ibland när det känns ytterst pinsamt och obekvämt med saker och ting håller folk sig i glaset så att säga... Bilder av fulla föräldrar som skämmer ut sig inför varandra så att barnen tvingas byta skola rullar utan pardon upp på min näthinna. Bilder av MIG... NEJ, nej säger jag bara. Jag ska vara trevlig och ordentlig. Fast det är klart det blir ju tråkigt om alla bara är TREVLIGA och ORDENTLIGA hela kvällen... Hur i hela friden ska man se till att alla är LAGOM trevliga och ordentliga egentligen? Så att vi får KUL också?

Men, jag tror faktiskt att det kommer att gå alldeles utmärkt! Det är min förortsbakgrund som spökar lite ibland bara. Det där man växte upp med, att alkohol var något man drack för att bli full, inte för att vara trevlig. Fast fylleri finns väl i alla "klasser"...

Jag tycker tanken är alldeles lysande, att vi som föräldrar ska lära känna varandra mer och därmed motverka t ex mobbning och utanförskap. Fast problemet kan jag genast se här, vilka är det nu som har anmält sig till discot tror ni? Inte de föräldarar vars barn kanske är eller riskerar att komma utanför i gemenskapen. Då kan detta leda till ännu mer utanförskap för dem efter discot, i värsta fall.

Nej, jag vet inte om det är den motiveringen som tilltalar mig med idén med discot. Däremot tycker jag att det är verkligt KUL att de som VILL och har LUST kommer och har trevligt och lär känna varandra, helt enkelt. För inte ges man många stunder till detta i skolans värld, och än färre chanser blir det ju äldre barnen blir.

Nu är i alla fall kvällen för discot här, och vi har i alla fall uppnått målantalet anmälda, med över 70 st! För övrigt har vi ordnat ett levande band, en massa små tävlingar och annat bus, så det kommer verkligen att bli som att gå på DISCO igen, fast med lite värmande dryck och utan de där fasansfullt ångestfyllda ögonblicken när The Lady in Red började spelas...

DiscoKRAM

1 kommentar:

  1. Gah! Ska du gå på disco? Med medföräldrarna? *skakar av skräck vid blotta tanken* Berätta ALLT se´n. ALLT!!! Här, eller direkt i mitt öra på tisdag *befaller och tror det funkar, för du verkar ändå inte vara vid alldeles sunda vätskor* ;)

    Ha så roligt ikväll nu då :)

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...