torsdag 22 januari 2009

Aftonbladet eller Expressen?


Först hälsostatus: Mår bättre, fortfarande lite skakigt, men det går åt rätt håll, i alla fall med magen. Thank God.

I dag har barnen haft studiedag och således varit hemma med mig. Eftersom jag är en ansvarsfull person har vi då inte kunnat ha några kompisar till barnen här i dag, utan varit hänvisade till varandra. Det har gått bra! Jag är glad varje stund barnen inte börjar klaga på magsmärtor eller får rännskita (vad lite som behövs för att göra en glad nuförtiden). Just nu är de iväg på skridsko- och konståkningsträning.

För att göra något nyttigt i dag tog jag äntligen tag i telefoni-, data och TV-skiten (ursäkta språket igen). Det är en enda härva av abonnemang hit och dit. Det är alla dessa val man måste ta ställning till hela tiden, och jämt mitt i middagstillagandet när de ringer. Och därtill att jag är så paranoid och tror att de naturligtvis vill lura mig, vilket de oftast också vill.

Telia ringde häromdagen och gav ett erbjudande som jag nu på allvar satte igång att studera. Jag gick noggrant tillväga och räknade först ut vad vi betalar till allt just nu och slog ut det på en månadskostnad. Sedan jämförde jag med deras erbjudande och vad det skulle göra i månaden. Låter enkelt eller? Det var det inte för det var en kolossal massa val som man måste göra och då går det inte att jämföra så lätt, för VAD VILL VI EGENTLIGEN HA? Frågan är vad vi har för behov, vi är rätt asketiska när det gäller teknik hos oss (underdrift säger någon då...).

Lade vid middagen fram de olika alternativen för mannen, som efter en stunds övervägande sätter punkt med orden: "paketlösningar är aldrig bra, det är bättre att sätta ihop det efter sitt eget behov".

"Då har jag lagt ner allt det här slitet på att räkna ut det här i onödan nu alltså!" utbrister jag harmset. "Nej du har varit en god konsument och tagit reda på fakta innan du beslutar dig, nu vet vi att det vi redan har är bra för oss, vi väntar till i höst med att ändra", säger mannen. Det förblir som det är således. Snopet men säkert rätt.

Sådär lätt för beslut har aldrig jag. Vankelmodigt står jag mellan hötapparna som en åsna och tvekar. Kommer ni ihåg (eller ve och fasa ni kanske aldrig har sett...) scenen med Tage Danielsson och Gösta Ekman, där det ska väljas mellan Aftonbladet och Expressen; sådan är jag.

Kram till alla rättbeslutare out there

2 kommentarer:

  1. Rättbeslutare är jag kanske inte alltid, men en beslutare är jag. Så jag tar emot en kram! ;)

    Jag hälsade till dig via mannen på träningspasset i dag! Så här får du en till!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Avis är jag på dig som är en beslutare ;) Fast man tvingas ju bli bättre och bättre på det med åren...

    Ses vi kanske nästa torsdag då över en kopp i fryshuset? :)

    KRAM

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...