måndag 24 maj 2010

Goda grannar


Underbar dag! Solen skiner och allt. Jag hör sommarljud utanför, fåglar och gräsklippare och den där särskilda försommarlukten tar sig in genom fönstren. I huset bredvid håller hantverkarna på och hamrar och jobbar. Grannkvinnan har sålt huset och nu ska vi få en ny barnfamilj från Stockholm som närmsta grannar, de har visst två små pojkar. Det blir lite annorlunda, antar jag, mot att ha en knäpptyst änka bredvid. Fast inte gör det mig något. Vi är inte direkt tysta vi.

När man har bott i ett gammalt hus på en 1300 kvm stor tomt med en syrénhäck hög som Törnrosas häck runt hela tomten, så har man lagt sig till med en del olater. Icke sedda och icke hörda av någon...

Själv växte man upp i en lägenhet i ett hyreshus där väggarna var som papper. Alla grannljud hördes och mina föräldrar gick alltid omkring och hyssjade åt oss barn. När det var konflikter hemma så skreks det inte, det var sammanpressade läppar kring väsande, muttrande ljud.

Som sagt, vi har lagt oss till med en del ovanor, som t ex att prata med varandra när vi är på olika våningar, eller prata...ropa, eller skrika till varandra. "Vi kanske ska försöka tänka på att gå till varandra, när vi vill säga något" sa jag lite oroligt häromdagen, när jag hört familjen på långt avstånd när jag kom tillbaka från affären. Fönstrena måste av nödvändighet vara öppna just nu, annars kvävs vi. En annan dålig vana jag har är att gå omkring halvklädd eller rent av naken. Ja, kanske inte gå omkring, men om jag duschat eller ska klä om eller så kan jag passera olika rum på vägen. Där vi bor nu har vi det inte insynsskyddat direkt... Familjen förfasar sig över mig och försöker uppfostra mig.

Vi har i alla fall satt upp vår megastudsmatta på vår lilla tomt nu. Så barnen kan studsa och kolla rakt in hos grannen, he he. Fast vi måste nog ordna en häck eller så, mellan våra tomter.


Hoppas i alla fall att det blir trevliga grannar. Kan bli lite jobbigt att dela parhus annars... Jag låg och tänkte på det lite i morse när jag vaknade av hantverkarljuden. Tänk om. Tänk om de är hur jobbiga som helst och börjar bråka om något eller liknande, Grannfejden nästa liksom.

Tyvärr vaknade jag också av en snufsig näsa, halsont och huvudvärk. Håller tummarna för att det inte blir värre utan bättre.

GrannKRAM

4 kommentarer:

  1. Fast om man inte får vara naken ens i sitt egna hem, vart får man då vara naken? ;-) O som min morbror alltid säger när han byter om till badbyxor lite ogenerat; "Har de inte sett en naken karl innan får de väl passa på att titta nu!", detsamma gäller väl även oss av det andra könet kan man tycka! :-D

    SvaraRadera
  2. jo, det kanske är skillnad med en barnfamilj som grannar. själv ska jag tämja en "lantisfyraåring" att inte springa runt i grannarnas trädgårdar och inte kissa på buskarna...har levt utan grannar i 12 år nu, klädkoden är dålig här oxå.

    SvaraRadera
  3. Haha, ser fram emot att få se dig i Grannfejden ;) Vill folk tvunget stirra in på dig i ditt hem får de väl skylla sig själva om de får se naket! Keep up the good work ;)

    SvaraRadera
  4. Håller med Anna, var ska man annars vara naken!? Tror jag gillar din morbror =)

    He he Therese, känner igen det där med kissandet i buskarna... det gjorde visst sonen oxå någon gång när det var bråttom.. Men, men, de lär sig snabbt de små! (till skillnad från oss stora ;-))

    Neeej Mikaela, vill INTE komma med i Grannfejden! *ber till högre makter* Men, de som stirrar ogenerat in hos folk får faktiskt skylla sig själva, håller med (och det gör många)!

    KRAM!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...