onsdag 11 februari 2009

Gott om plats...


Just nu håller politikerna på och utreder vad man ska göra åt problemet med vår "halvfulla" skola. Vi har alltså en nedåtgående trend vad gäller elevantal på skolan, och det kommer bara att bli "värre och värre" inom en åttaårsperiod.

Tydligen har man kommit fram till ett par tre alernativ, som nu helt seriöst diskuteras och förs möten omkring.

Oj, oj, oj, och vi som trodde att de skämtade... Se där vad farligt det är att tro polikerna om en smula förstånd... Man får aldrig överskatta dem, aldrig slå sig till ro och tro på det Sunda Förnuftet. Det är tråkigt men ack så sant.

Vad är det jag vänder mig så starkt mot då egentligen? Förstår jag inte att det ALLVARLIGT att lokalerna inte är fullt utnyttjade? Jo, jag förstår att det handlar om PENGAR. Men, jag förstår ändå inte logiken i det hela. För det första är inte våra lokaler "halvfulla", vi har lokaler byggda för tjugo-grupper, inte för trettio-grupper, har ni glömt det? Vi har det alldeles för fullt och trångt i lokalerna som det är. Kom och titta får ni se...För det andra har vi ett elevunderlag som skulle behöva mycket mer resurser till sig än vad vi får idag, passa på att satsa på våra elevers framtid och måluppfyllelse nu, så blir det BILLIGARE sedan med dem. För det tredje är inte vår skola byggd för mellanstadiebarn, vilka ni vill ha in (ett förslag säger t o m lågstadie- och förskolebarn, men det vägrar jag bara att tro på...), och då kommer det att kosta mycket PENGAR att bygga om och anpassa lokalerna t ex.

Ja, ja, suck. Mest av allt är jag bara ledsen för barnens skull, om det verkligen skulle bli så att så unga barn ska behöva komma in i våra trånga lokaler bland hormonstinna tonåringar. Det är inte en bra miljö för dem och vi kan inte garantera en bra, trygg och utvecklande arbetsmiljö för dem då, inte så som det ser ut nu på skolan.

Har jag några förslag då? Ja, vi kan ta mot sexor, så långt kan jag sträcka mig. Vi tar även mot många barn som lär sig svenska språket, de borde räknas på annat sätt vad gäller resursfördelning. För övrigt är inte åtta år en så förskräckligt lång tid, snart fylls lokalerna igen, låt oss få använda tiden till att få utveckla skolan och lärarna. Det kommer att SPARA PENGAR till slut.

Frustrerad kram

1 kommentar:

  1. Förstår dina tankegångar! Hoppas det blir det lindrigaste av de tre förslagen som politikerna beslutar om!

    Kram

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...