tisdag 10 februari 2009

Serviceminded

Först måste jag bara säga att skidresan till Romme i fredags med eleverna gick såå braa! Alla skötte sig perfekt; ingen bröt benet, betedde sig illa eller missade bussen hem :-). Det var bara mys.

Det är så kul att se de elever som aldrig någonsin åkt förut, men som framåt dagen svischar nerför backarna, med mer eller mindre skräckblandad förtjusning. Det är så coolt att se när de utmanar sig själva och får så snabb utveckling. Tänk om det blev lika tydligt för dem vad Mod och Motivation kan leda till även i skolarbetet...

En sådan dag i backen känner man på ett väldigt tydligt sätt att man gillar att vara serviceminded. I helgen fick jag ytterligare ett tillfälle att känna på den känslan på ett konkret sätt. Som varande konståkningsmamma hade jag nämligen tilldelats uppgiften att vara personal på Disney on ice på söndagen. Jag stod i entrén och rev besökarnas biljetter och visade (enligt noggranna instruktioner) alla tillrätta i Cloetta Center. Uppgiften var att vara välkomnande, trevlig och hjälpsam, samtidigt som man skulle kontrollera så att allt stämde.

Så underbart skööönt med sådana avgränsade, konkreta uppgifter! Och bara trevliga, tacksamma människor. Då är det lätt att vara serviceminded.

Tanken går ohjälpligt till mitt vanliga kall. Jag har ju verkligen valt ett jobb där jag måste vara serviceminded, men med oavgränsade uppgifter och lite svårare kunder att tillfredställa...

Hm..... Men jag återkallar dagen i backen till mitt minne, och så lever jag en liten stund på det!

Puss o kram!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4 kommentarer:

  1. Kanske skulle man ta jobb som biljettrivare på någon biograf?!? Det skulle kanske vara kul i...en dag?

    Tusen kramar till dig från mig

    SvaraRadera
  2. Ja, det är nog tyvärr så....

    Lika många kramar tillbaka!!!

    SvaraRadera
  3. Ni lärare förtjänar all heder! I synnerhet ni som har hand om hormonstinna kids! ;)

    Stor Alla hjärtans dag-kram!

    SvaraRadera
  4. Tack! En lika stor Alla hjärtans dag-kram tillbaka!!!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...