onsdag 19 november 2008

Erosioner...

Erosion= bortnötning av jordlager genom påverkan av vind och vatten.

Utan att du märker det påverkas dina tänder av syror! Huuaaa!!!! Du är utsatt för ett fruktansvärt hot, som likt en gädda i vassen ligger och lurar för att plötsligt hugga till, visste du det!!?

På ganska spaka ben gick jag häromdagen till tandläkaren. Anledningen till mitt stora obehag var att jag undvikit att gå dit på alltför lång tid, och nu var jag, rent ut sagt, skräckslagen för att jag skulle få kommentarer som: "Vad har du gjort!!! Exakt hur länge sedan är det egentligen som du varit här?!!"

Skräcken gällde såväl domen; hur många hål skulle jag ha? hur skadade var mina tänder eller tandköttet? som kostnaden; hur många behandlingar skulle behövas för att rätta till år av negligerade tandläkarbesök?

Men det var också Skammen jag var rädd för att behöva stå ansikte mot ansikte mot. Att inte ta hand om sina tänder, det är ännu en sådan sak som inte anses okej, om du inte har någon riktigt bra anledning, som skräck eller fattigdom. Jag fasade också för att, likt en stammande småunge som kommer med bortförklaringar, behöva stå till svars inför tandläkaren för eventuella laster och ovanor som kan tänkas ha bidragit till en dålig tandstatus.

Oj oj, ibland känns det verkligen som om det inte har hänt någonting med en själv fast man har lagt till ett antal år på sin kropp och själ...

Känslan som infann sig i mig, efter att tandläkaren studerat plåtarna och konstaterat att jag inte hade någon karies, gränsade nästan till några sekunders euforisk lycka. Men lite senare kastades jag obarmhärtigt tillbaka till verkligheten då tandläkaren började prata om erosioner.

Detta är en smygande process, som tyvärr inte går tillbaka (står det i deras broschyr). Dina tänder påverkas utan att du märker det. De blir tunnare, mer genomskinliga och gulare. Tänderna vittrar sönder alltså, i klartext. Boven i dramat är självklart olika sura drycker och även vissa livsmedel.

Som om jag inte redan var fullproppad med rädslor och nojjor redan, nu fick jag plötsligt en till! Suck.

Men hav förtröstan gott folk, jag hittade några riktigt bra tips som jag nu tänker följa slaviskt. Håll tillgodo: 1. Använd ett sugrör när du dricker så att tänderna inte kommer i kontakt med syrorna lika länge. 2. Skölj alltid munnen med vatten efter intagen sur dryck och föda.

Så jag suger på då...


Sluuuuurp från lilla mej




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...