tisdag 25 november 2008

Härskartekniker

Ett reportage i den lokala blaskan aktualiserade begreppet "härskartekniker" idag för mig. Det handlar om makt och olika tekniker att tillskansa sig det i ett möte med en annan människa.

Dessa tekniker är gamla och har varit kända länge, intet nytt under solen. Det är bara det att man måste lyfta fram dem ofta och påminna om dem, så att man förstår vad som händer när man blir så där tillplattad som man kan bli ibland i mötet med vissa människor.

Här kommer några exempel på härskartekniker: 1. komplimangmetoden; den förrädiskt vänliga, där man inleder mötet med en komplimang. Du riskerar att komma ur balans, kanske känner du dig tvingad att tacka fast du inte ens känner att komplimangen var ärligt menad. 2. Uteslutningsmetoden; den går ut på att förbise, osynliggöra, förlöjliga och ignorera dig. 3. Hierarkimetoden; man använder sin position, ett överläge som chef eller underläge som t ex anställd, för att förtrycka. 4. Tidsmetoden; man hänvisar till någons unga ålder eller bristande erfarenhet. 5. Projiceringsmetoden; handlar om att påföra skuld till dig. Du kanske tar upp ett problem som bollas tillbaka till dig som ditt fel.

Tipset som ges om man råkar ut för sådana här härskartekniker är att man inte ska möta "härskaren" med ilska, utan försöka "spegla situationen", alltså öppet bemöta, lyfta fram och fråga vad "härskaren" menar.

Idag råkade jag ut för en härskarteknik jag inte tänkt på existerade förut. När jag kom in i en offentlig miljö där jag skulle framträda i min professionella roll ombads jag ta av mig skorna. Åh, nej! Jag blev alldeles perplex. Jag tappar allt om jag tvingas larva omkring i strumplästen. Särskilt som man bara råkar vara en tvärhand hög. Jag skulle inte klara av att bo i Japan där man tydligen ofta måste ta av sig skorna offentligt, till och med bära tåstrumpor ibland. Snacka om effektiv härskarteknik (vad det måste fnissas, visserligen diskret bakom handen)!

Nej, tacka vet jag mina tiocentiomentersklackar. Det är en äkta härskarteknik som funkar för mig...





Stå på dig (annars gör någon annan det...)!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...