måndag 22 december 2008

Inboade!


Sådär ja. Nu har vi boat in oss här i Sälen.

Tänk vad konstigt det är att vart man än kommer och ska stanna några dagar måste man känna att man är "hemma" på något vis. Och så sätter man igång och börjar ordna och fixa så att det blir, åtminstone en smula, som hemma. Jag märker att barnen har precis samma behov som jag, eller så är det jag som inte riktigt kommit bort från det stadiet... Man är helt enkelt en liten hemmaråtta egentligen, inte alls så äventyrlig och vild som man skulle vilja säga att man är.

Ja, jag är ganska traditionsbunden, så därför är det verkligen en utmaning för mig att åka bort över jul. Det är just därför jag gör det i år, och även för att jag märker att min dotter är väldigt lik mig och gärna blir lite orolig över för mycket förändringar. Sonen däremot anpassar sig direkt efter nya situationer, och ser ofta praktiskt och humoristiskt på det hela.

Den stora frågan var hursomhelst hur vi skulle göra med gran här uppe i hotellägenheten. Vi MÅSTE ha en gran på något vis, det var vi rörande överens om, något annat var otänkbart. Barnen hade packat med några favoritjulgransprydnader, och såklart kom en liten belysning och stjärnan med i packningen. Sedan letade vi efter någon tänkbar liten bordsplastgran eller liknande här i Sälen idag, men förgäves. Vad skulle vi göra? Mannen som är allergisk mot gran också till på köpet.

Men i krisstunder flödar kreativiteten. Vi lyckades hitta en tjusig fallen grangren och gjorde en finurlig liten egenhändigt komponerad fot, och sen var klädningen igång. Granen blev inte som vanligt i år, men oj vad fin den blev!

GOD JUL och Julkram från ett snöigt Sälen.

2 kommentarer:

  1. Aha, skall nog ut på grenjakt imorgon om inte maken hittar någon vettig gran... Min vita plastgran har likosm inte accepterats av majoriteten i familjen...

    Må så underbart gott i Sälen!!!

    Kramisar i mängder

    SvaraRadera
  2. Haha, låter fantastiskt!

    Hemma är allt som vanligt. Städa, städa, handla, handla, städa lite till, duka, laga mat, städa...osv.

    Take care!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...