måndag 21 juni 2010

Romantik

I går hade jag en sådan där riktig downsöndag, bläää. Sov inte så väldigt länge, men låg däremot och läste och tog det lugnt i sängen. Sedan kom jag liksom aldrig igång. Vankade omkring som en orolig anka, förslag på aktiviteter droppade som pilgrimsgrodans gift ner i mitt sinne. Alla dog. Blev att jag i stället gick som pigan från rum till rum och skötte mina sysslor. Tyst och foglig. Satt ett tag vid datorn, satt ett tag och grät över Aftonbladets bilaga över Victoria och Daniels bröllop.

Ja, se där. Dags att erkänna. Frossade i alla talen och snyftade till deras öppna kärleksförklaringar, så vackert, så romantiskt. Imponerande att de kan verka så äkta och genuina mitt i denna mediecirkus, denna freakshow. Jag är så imponerad av dem, de har en aura av att vara inne i en egen bubbla, en ytterst privat bubbla, en bubbla av äkta respekt och kärlek till varandra.

Trots att vi sitter här i en slags snyltande peepshow, hänger girigt med dreglande mungipor över deras vackra kläder, vackra håruppsättningar, vackra leenden, vackra kärlek, så vet både de och vi att vi måste. Därför ser vi alla till att göra det så värdigt och respektfullt som det bara går. De bjuder på sitt, bjuder in, och vi bjuder på vårt, vårt engagemang och stöd.

För Sverige i tiden.

Och inte är man direkt bortskämd med romantik heller, för den delen.

Fast man känner sig rätt vardaglig och trist i dag. I jämförelse så att säga. Själv är man ju ingen prinsessa direkt, har inte haft något prinsessbröllop heller för den delen.

Men efter målningen som pågick i går här hemma, då panelgardinerna i vardagsrummet togs ner, så fick jag i alla fall en uppenbarelse av vitt. Vita, skira panelgardiner med romantiskt blommönster, sådana som släpper in ljus.

Varde ljus i detta mörker, när ska sommaren komma på riktigt liksom!? Jag längtar!


Under tiden åker jag till IKEA!

RomantiskKRAM

2 kommentarer:

  1. Var målade ni förresten? Tyckte det var så urmysigt i er nya lya, optimalt planerat såväl invändigt som utvändigt,perfekt läge samt småstadscharm! Emil och sara pratar fortfarande lyriskt om besöket...

    Lääängtande kramisar från LOTTA

    SvaraRadera
  2. Tack söt! Vi har fortsatt måla dörrarna, listerna, karmarna, fodren, som var halvmålat...När vi har målat allt tråk ska vi belönas med att kanske få måla väggarna i köket eller källaren... he who lives will see...

    Likafullt lääängtande kramar från mig!

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...