onsdag 30 juni 2010

The winner takes it all

Sista dagarna har många stjärnor fallit. Jag har fått följa deras uppgång och fall på ett lite annorlunda sätt denna gång faktiskt.

Jag pratar naturligtvis om pågående fotbolls-WM i Sydafrika.

Det som är annorlunda denna gång är att jag har en fotbollsintresserad son, som nu är i den åldern att han följer fotbollen med stort engagemang. Han har koll på varje match och diskuterar livligt förväntade resultat och olika lags, och fotbollsstjärnors, prestationer.

I början av WM fick jag hjälpa honom att välja vilka posterstjärnor som skulle få pryda hans rums väggar. Det knepiga var att det fanns stjärnor på båda sidor. Vissa val var helt givna för honom, men andra ville han diskutera lite, då han inte kände till dem så bra ännu.

Nu är det så att Barcelona är favoritlaget, och det fanns en poster på dem, så den var först upp. Därför kunde han argumentera för valet Ronaldo mot Messi, "Messi finns ju på Barca-postern". Ronaldo fick vara närmast kudden, så han kunde se honom när han vaknade.

Annars försökte han sprida sina gracer lite mellan landslagen, så valen föll på: Fábregas (vann över Gerrard), Drogba, Milito (vann över Rooney), Lampard, Puyol (vann mot Robben), Etò. Lite sorgset, men med solklar logik, valde han Torres framför Zlatan; "Han är ju inte ens med i WM". (Riberý var förresten aldrig på tapeten att välja framför Etó, "Frankrike är ju inte alls bra").

Varje kväll har vi nu avslutat, innan läggning, med att diskutera dagens matcher och så har sonen utan pardon vänt på vissa posters. Drogba vändes bort mot Xavi när Elfenbenskusten åkte ur, Lampard fick ge sig för Sneijder när Holland gick vidare och England inte, och slutligen insåg han att han hellre hade Inter uppe än Manchester United, med tanke på stjärnstatusar ("och Inter vann ju faktiskt Champion´s League!) .

Med sorg vände han slutligen bort Ronaldo i går kväll, Messi pryder nu finplatsen. Fast egentligen håller han ju på Spanien, alltid, det är bara det att han på något sätt har känt, tror jag, att Ronaldo är spansk.

Ja, livet är hårt för de hårda. Obevekligt skulle man kunna säga. The winner takes it all. Nu är det så att det inte fanns några brasilianska stjärnor med på dessa posters, för att bara nämna ett lag som saknas, så vi får väl se hur det blir framöver på väggen!

FotbollsKRAM!

4 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt att veta vem man ska hålla på , alla favoriter åker ut en efter en. I alla fall mitt kära Italien, men de var inte bra, så det var rätt. De som har imponerat mest på mig och som jag faktiskt håller på , för första gången, är Tyskland. De har många bra spelare. Klose, Podolski, Özer, Müller, ja m m. Brassarna förstås. Men jag tror att Argentina är en het kandidat till finalplatsen. Messi är ju naturligtvis fenomenal. Fotbollskram till dig med och vad tomt det känns ikväll när det är fotbollsfritt (och imorgon med)

    SvaraRadera
  2. Ja, känner mig alldeles vilsen utan fotbollen i kväll =(

    Jag tror på Brassarna eller Argentina! Tyvärr kan jag bara inte hålla på Tyskland, nåt håller emot liksom...även om de har fina spelare. Sen har jag Messi och Spanien i mitt hjärta alltid! =) Kram!

    SvaraRadera
  3. Ha en underbar sommar själv. Jag kopplar nog inte ur men får du tanken att komm till bloggen så kan du följa resan till Österrike där i början av augusti.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ha en bra sommar! Och hoppas att det blir en bra och spännande final, vilka det nu blir! Överraskande att inte Brasilien gick vidare, men kul för Holland tycker jag. Jag tycker också det är kul att Ghana leder matchen nu, dels för att jag har satsat pengar på dem i denna match och dels för att de är bra. Kram

    SvaraRadera

Goda människors tystnad....

Har tänkt mycket på det här med sociala medier på sistone. Att de både är av godo och av ondo är ett faktum men hur ska man förhålla sig t...